De unge komponister

Nye Sange

Vor Frelsers Kirkes Kor er en frodig samling af mennesker med vilje og evne til at udtrykke sig – også selvstændigt skabende.

Hvert forår opføres koncerten 'Nye sange'  hvor helt nyskreven musik af nuværende og tidligere medlemmer af koret opføres. Korets medlemmer har vidt forskellige musikalske baggrunde, og det afspejles i koncerternes mange uropførelser.       

                                           

Koncerten 'Nye Sange 2024'
afholdt 31. august i Vor Frelsers Kirke:

I dette års Nye Sange koncert møder vi et vidt spænd over lyrisk musik til tekster af Tove Ditlevsen og Kai Hofmann, folke- og elektronmusik inspirerede satser, og musik der indeholder kollektiv improvisation. Naturen er en gennemgående tematik i mange af satserne.

Dette års uropførelser er komponeret af: Mathias Hammerstrøm, Stine Benjaminsen, Simon Voigt, Kristin La Cour, Mathias Blumensaat og Rikke Broholm Larsen, som hver især præsenterer deres kompositioner her på siden.

 

 

 

 

Kristin La Cour

Kristin La Cour studerer på folkemusiklinjen på SDMK, med violin som hovedinstrument;


”Jeg har altid sunget; børnekor, pigekor, kvindekor og nu Vor Frelsers Kirkes Kor. Mine forældre mødte hinanden i et kor og min mor har haft virke som korleder hele sit liv. I dag dirigerer hun bl.a et vanvittigt dygtigt kvindeligt vokalensemble, som jeg har skrevet stykker til.
Til koncerten ’Nye Sange 2024’ er det første gang jeg skriver til et blandet kor.
For mig er det vigtigt at huske på, at jeg skriver til mennesker - stemmerne er levende mennesker, ikke blot et instrument man kan slå an. Det skal være rart og meningsfyldt at synge.Musikken er skrevet over et digt af Tove Ditlevsen ’Alene for dig’. Noget med ensomhed og tosomhed, det længselsfulde – lys der brænder i natten.”

Button Text

Simon Voigt

“ Stykket 'Tidevande' opføres uden dirigent, som kræver en særlig opmærksomhed og lytten af den enkelte korsanger. Jeg forestiller mig, at koret agerer og synger som en slags superorganisme, ligesom tusinde stære i sort sol og tun i havene bevæger sig synkroniseret uden at støde ind i hinanden. Kompositionen giver frihed og dermed nye udfordringer til sangerne, når de ikke længere orienterer sig tempomæssigt ved dirigenten. Der er plads til fortolkning og variationer af en enkel kernemelodi, som bliver gentaget og omformet mange gang, mens den vandre gennem stemmegrupperne.

Jeg har brugt folkemusikalske elementer i begyndelsen af værket og skrevet tekster, der skal virke som en trylleformel og måske nikker lidt i retning af Simon Grotrian, hvis tekster koret tit møder i kompositioner af Mikkel Andreassen.”

 

Simon Voigt arbejder som musiker i tværfaglige sammenhæng med teater, billedkunst og litteratur og har grundlagt platformen Ørenlyd for projekter, der omkredser akustisk økologi, sanselighed og fællesskab.

Button Text

Rikke Broholm

Korværket "Tag min hånd" handler om at danse med én bestemt person.

Teksten er en metafor for at åbne sig op, at turde tage det første skridt og give slip på kontrol og forventninger. Efterhånden som dansen og musikken udvikler sig, findes den rigtige friktion og harmoni, og man bliver opslugt af øjeblikket og svæver væk sammen i en ubesværet og flydende bevægelse.

 

Rikke er under uddannelse på folkemusiklinjen ved Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg.  Folkemusikkens indflydelse mærkes både i den musikalske opbygning og i tekstens beskrivelse af at danse sammen.

Button Text

Mathias Hammerstrøm

Korværket “Uden Modstand” er et udtryk for at give slip på fastgroede idéer, etiketter og meninger, som man har samlet op igennem livet, om sig selv og den verden, man lever i. Altsammen for at komme i kontakt med den dybe ro ved blot at være. Ingenting og alting på samme tid. 

"Uden Modstand" er en parallel viderefortælling til den dystre melankoli fra sidste års korværk "Følger Efter". 

Mathias er uddannet fra Syddansk Musikkonservatorium med en kandidatgrad i elektronisk musik og lydkunst.

Button Text

Stine Benjaminsen

‘Udenfor er hækken og havet wonderful’ er en korsats i tre dele. Satsen begynder med kvindekor, derefter herrekor og til sidst samler hele koret sig. Musikken forsøger at understøtte menneskets opfattelse af naturens skønhed og teksten leger med lyde fra ord, som beskriver fænomener vi møder i naturen. ‘Udenfor er hækken og havet wonderful’ skaber et lille narrativ om et menneske, der kluntet forsøger at nærme sig naturen.

Stine er uddannet klassisk blokfløjtenist og solist Contemporary Creative Artist fra Syddansk Musikkonservatorium. Hun arbejder som musiker, komponist og performer og har skrevet musik for kor, mindre ensembler, blokfløjter og elektronik. Hendes musik er næsten altid inspireret af poesi.

Button Text

Mathias Blumensaat

“ Jeg har komponeret en sats til en tekst af Kai Hoffmann. Symbolismen, naturen og det smukke billedlige sprog taler til sanserne. Jeg elsker de flotte satser og de rene harmonier som Carl Nielsen brugte - bl.a til Kai Hoffmanns tekster. Jeg har til denne sats ladet mig inspirere af dette og er gået efter et lignende harmonisk udtryk. Samtidig har jeg stræbt efter at give liv til alle stemmerne, dog uden at gå på kompromis med det klangfulde.
Det er en smuk tekst om den tidlige sommer, som passer så fint til juni koncerten.


Gennem mine seks år i Vor Frelsers Kirkes kor har jeg sunget mange smukke satser, hvilket har været med til at forme mig som komponist. Jeg er glad og taknemmlig for at kunne give noget tilbage til koret.”

Button Text

Koncert – Nye Sange 2023

Lørdag den 17. juni kl. 16.00

Ved denne koncert kan man opleve helt nyskreven musik af nuværende og tidligere medlemmer af koret.

Korets medlemmer har vidt forskellige musikalske baggrunde, og det vil afspejles i koncertens mange uropførelser, som spænder fra et arrangement af en afskedsvise fra Fanø til et ”Agnus Dei” for kor og orgel.

Derudover vil man kunne være med til at synge nyskrevne fællessange, og opleve satser med; afsæt i nordisk mytologi, en drømmende statisk og melankolsk sats, et værk der arbejder med struktureret improvisation og koreografi, og et orgelværk der nyfortolker helt klassiske musikalske figurer.

Dette års uropførelser er komponeret af: Mathias Hammerstrøm, Mads Madsen, Johannes Christensen, Stine Benjaminsen, Martin Gludsted, Tobias Dahl og Simon Voigt.

Medvirkende:

Vor Frelsers Kirkes Kor, Esbjerg
Mikkel Andreassen, korledelse og orgel

Mads Madsen

Mads fortæller om tankerne bag hans korværk ‘Oddergælden’;

Sidste år skrev jeg stykket ‘Fafnersmaal’ som var et uddrag fra sagnet om Sigurd Fafnersbane, specifikt den del, hvor Sigurd dræber dragen Fafner. I år har jeg med Oddergælden taget fat i begyndelsen af sagnet. Teksten består af små uddrag af fortællingen - korte replikker, pillet ud af sammenhæng. Navnet, Oddergælden, henviser til den mandebod som Odin, Høner og Loke blev pålagt at betale, efter Loke havde slået Odder ihjel. Loke fanger dværgen Andvare, og tager hans guld og ringen Andvarenaut til at betale gælden med. Da Andvare bliver sluppet fri, forbander han dog guldet - enhver der ejer det skal dø.

De forskellige stemmegrupper i koret skiftes til at synge replikkerne, imens de andre stemmer akkompagnerer. Stykket rundes af med et citat fra Fafnersmaal: “Det klingende guld, den glødende glans, de ringe skal blive din bane”.

Stine Benjaminsen

"Nye fællessange om rødvin, duer, natur og en sommerdag.

Til koncerten “Nye Sange 2023” fik jeg den særlige opgave og udfordring, at skrive to fællessange, som vi skal synge sammen til koncerten. Det gav mig mange overvejelser om, hvad en fællessang er, hvad den skal, men også hvad en fællessang måske kunne være.

Jeg har valgt at tage fat i en sang, som jeg selv har skrevet tilbage i 2017, hvor teksten er inspireret af en dansk lyrik og sangtradition, som refererer til ord og symboler, som vi kender. Derudover har jeg valgt at sætte melodi til en tekst af den amerikanske digter Emily Dickinson, hvor fællessangen vil foregå som en vekselssang mellem solister, kor og publikum.

Jeg glæder mig til at mødes om alt den nye musik til “Nye Sange” koncerten i Vor Frelsers Kirke, og til at lytte sammen - og til hinanden - i rummets skønne akustik."

Simon Voigt

“Hands in blossom” er en komposition for talekor. Vi kender klangen fra “fader vor” eller trosbekendelsen, når menigheden reciterer en tekst fælles. Det kan være stærkt at høre en stor menneskemængde tale i enklang, når alle er fokuseret på det samme - en slags trylleformel, noget magisk, en bøn. Og for mig er denne følelse meget anderledes end at synge stiliseret korsang. I min komposition undersøger jeg hvad det kan, at tale sammen, hvor ens vi kan lyde og hvor langt man kan fjerne sig fra hinanden og stadigvæk opleve sammenhæng? Derudover eksperimenterer jeg også med udvidet stemmebrug, lyde fra kroppen og fagter. Jeg er meget taknemmelig for at koret tillidsfuldt kaster sig ud i noget lidt “mærkeligt” og er åbent for improvisation.

“Hands in blossom” er en hyldest til fælleskab.

Johannes Christensen

‘At samles, skilles ad’- er en ofte brugt selskabssang, især i Sydjylland og Fanø. Den synges primært ved afsked som det sidste på aftenen, hvor budskabet er - lad os mindes denne stund med glæde, nu skal vi videre. Vi har haft det dejligt, må I have det skønt hvor end vejen fører jer hen.

Der findes beskrivelser af, at den historisk set, var brugt når sømændene tog ud på langfart.

Teksten kan dateres tilbage til 1791, hvor den er at finde i en digtsamling af Johan Nordahl Brun, og har siden da eksisteret i flere forskellige udgaver og versioner. De tidligste tegn vi har på den melodi vi kender i dag, er dog kun tilbage til år 1898 hvor den norske musik antropolog Catharinus Elling nedskrev noderne ved en rejse til Fanø.

Nu, 125 år senere tager jeg musikken med ud på endnu en rejse. I mit arrangement sætter jeg toner og harmonier på, som beskriver min fortolkning af den udødelige tekst.

Mathias Hammerstrøm

Her fortæller Mathias Hammestrøm om tankerne bag hans korværk “Følger Efter”;

‘Musikken mimer dvælens kraft, som oftest kan føles tryllebindende og forvrængende. Tekstuniverset “natten hvisker gådefulde stemmer, følger efter” er værkets mantra, som gentager sig selv på uforudsigelig vis imellem stemmegrupperne, og derved danner en form for hypnotisk tilstand. Det er et stille droneværk som pendulerer imellem det dystre og det håbefulde.’

Mathias er uddannet ved Syddansk Musikkonservaotirum med en kandidat-uddannelse i elekronisk musik og lydkunst. Han arbejder hovedsageligt med ambient musik, som blandt andet er kendt for sine atmosfæriske og meditative egenskaber.